Verden er klar til Heines tang-chips

Virksomheden tænker innovativt og bæredygtigt

Iværksætteren Heine Max Olesen har ramt en trend med et nyt produkt ­- selvfølgelig baseret på tang.

Heine Max Olesens liv er åbenbart uløseligt forbundet med tang. Efter at have sendt iværksætter­succesen Nordisk Tang af sted med nye ejere, har han etableret en ny virksomhed – Seaman – med adresse i ’Bæredygtighedens Hus’ i det nye Havnecenter i Grenaa.

Både han og virksomheden er prototypen på de iværksættere, Grenaa Havn gerne vil have ind i det nye erhvervsprojekt:

Virksomheden tænker innovativt og bæredygtigt – og der er masser af hjerteblod og gå­-på-­mod bag indsatsen for at få ideen lanceret og gjort til en virksomhed.

Så langt er Heine allerede nået. Han har solid kapital i ryggen, og optimismen er i top. Alligevel bevarer han jordforbindelsen:

”Jeg har startet Seaman ydmygt ud med mit kontor her på havnefronten. Til gengæld har jeg verdens bedste udsigt til det hav, som altid har draget mig”, siger Heine Max Olesen.

ET TRENDY NICHEPRODUKT

Seaman udvikler, producerer og markedsfører chips, baseret på tang, skaldyr og andet godt fra havet. Sortimentet rummer allerede flere varianter, og nye er på vej. Alle er baseret på sunde råvarer, en unik smag og et fedtindhold, der er markant lavere end traditionelle kartoffelchips.

Produkterne er lavet på blæretang og kartoffel, uden tilsætningsstoffer og på ægte råvarer. ”Så det er altså rigtig blæksprutte, der er i posen med blækspruttechips”, siger Heine og fortsætter:

”Jeg mærkede helt fra starten, for 2 år siden, stor interesse for produktet. Men jeg vidste også, at vi taler om et niche­produkt, der henvender sig til et high­-end segment blandt forbrugere, som vil prøve noget nyt og sundt. Derfor har mulighederne for eksport hele tiden været i fokus for at nå den nødvendige volumen, og derfor var det vigtigt helt fra starten at opbygge et professionelt brand, som kunne vække international opsigt. Her har jeg fået enorm hjælp af branding­bureauet Pearlfisher, som tror så meget på ideen, at de for nyligt er indtrådt i ejerkredsen,” fortæller Heine Max Olesen.

”Vi lægger os tæt op ad kærligheden til havet og det, havet giver os. Og vi opfordrer til at passe på havets værdier. Derfor donerer Seaman 10% af overskuddet til organisationen Plastic Change, som vil rense verdens have for plastaffald”.

HAR TAGET HUL PÅ VERDEN

Seaman har altså lagt op til forretning i stor skala, og virksomheden har da også taget hul på den verden, der er parat til et trendy produkt som danske chips, baseret på tang.
”Tang som fødevare er jo enormt udbredt i Asien, og heldigvis vinder den sunde råvare fra havet da også ind flere og flere steder i vores del af verden. Her ligger store muligheder for Seaman”, siger Heine Max Olesen.

”I Danmark er det fiskebutikker og specialforretninger, der trækker det store læs. Men vi forhandler med flere kæder, og vi har solgt produktet ind hos Dagrofa’s Meny­butikker og i foreløbigt 90 Føtex-­ og Bilka­-forretninger. Det store eventyr venter imidlertid ude i Europa.

I Holland har vi en aftale med 600 JUMBO-butikker, og vi er i dialog med Reeve-­kæden, der har 3.500 butikker. Også i Norge dukker vi i løbet af foråret op i 100 helsekost­-butikker i kæden Sunkost”.

Sideløbende med at salget breder tang­chips fra Grenaa ud på eksportmarkederne, udvikles der nye varianter. Forretningsudviklingen sker i tæt sparring med Peter Husted Sylvest, der er tidligere direktør i Johan Bülows succesfulde lakridsvirksomhed.

Udviklingsprojekterne omfatter bl.a. rent økologiske produkter og chips uden gluten. Desuden leger Heine Max Olesen med planer om at udvikle en dip-­serie.

”Og så skal vi arbejde med events, messedeltagelse og meget andet, som udbreder kendskabet til Seaman og alt det gode, tang fra havet kan bruges til”, siger han.