Succesfuldt transportsamarbejde

Effektiv logistik - vigtigt for BioMar

BioMar: ”Effektiv logistik er vigtig for vores forretning”

Hvad definerer en velfungerende logistikkæde, og hvorfor er det så vigtigt for virksomheders konkurrenceevne, at logistikken fungerer?

Grenaa Havn har inviteret tre herrer fra virksomhederne BioMar, Rygaard Transport & Logistic A/S og SDK Shipping forbi til en fælles refleksion over, hvad der har gjort deres transportsamarbejde gennem 25 år til en succes.

Der er god stemning i Havnecentret på Grenaa Havn - for der er nok at snakke om, når man har intet mindre end 25 års samarbejde i bagagen.

Omdrejningspunktet for samtalen er, hvilken indflydelse logistikken har på den verdensomspændende fiskefoderproducent BioMars forretning.

”At vores produkter er af høj kvalitet er helt afgørende for, at vi er blandt de førende i branchen i dag. Prisen på foderet er selvfølgelig også vigtigt, men det er sekundært i forhold til kvaliteten”, fortæller Hans Christian Nielsen, som er speditør hos BioMar og fortsætter:

”Effektiv logistik og en hurtig forsyningskæde har også en fundamental betydning. For over for vores kunder skal vi kunne holde, hvad vi lover”, pointerer Hans. Og Hans ved, hvad han snakker om, for han har 37 års erfaring hos BioMar, hvor arbejdsopgaverne altid har relateret sig til transport.

BioMar blev grundlagt i 1962 af en gruppe danske opdrættere, i den midtjyske by Brande. BioMar producerer stadig fiskefoder i byen. Hovedsædet er imidlertid flyttet til Aarhus og koncernen råder i dag over 16 fabrikker verden over. Virksomheden udvikler og producerer højtydende fiskefoder, som leveres til omtrent 80 lande.

For enhver virksomhed med et globalt format spiller en velfungerende logistikkæde en afgørende rolle for virksomhedens konkurrenceevne. Her er BioMar ingen undtagelse, for som Hans pointerer, så skal kunderne kunne stole på, at foderet leveres rettidigt.

I mange virksomheders logistikkæde indgår de danske havne, som et særdeles vigtigt knudepunkt, hvor godset skifter fra en transportform til en anden. Dette gør sig også gældende for Grenaa Havn, hvor BioMar anvender havnen som logistisk knudepunkt.


25 års succesfuldt samarbejde

Siden 1995 har BioMar sendt fiskefoder med lastbiler fra Brande til udlandet via søvejen med Baltic Line fra Grenaa Havn. I starten blev fiskefoderet primært sendt til Norge, men siden 2007 bliver foderet, der afskibes fra Grenaa udelukkende sendt til Turku i Finland.

”Næsten lige siden linjen til Finland blev oprettet, er det vi tre aktører, der har kørt det hele fra BioMar i Brande indtil det stod oppe i Finland. Og der må jeg sige, at vi har haft et særdeles unikt samarbejde alle tre parter i mellem”, fortæller Søren Kjær, salgsansvarlig hos SDK Shipping, mens han peger rundt på Hans fra BioMar og Gert Rygaard, som er administrerende direktør i vognmandsfirmaet Rygaard Transport & Logistic A/S.

Søren Kjær har imponerende 52 års erfaring i branchen og beskriver i dag bedst sin rolle som ”transportformidler” for køber og sælger af fragt. Søren er tidligere ejer af shippingfirmaet Franck og Tobiesen A/S, som han for år tilbage, solgte til Shipping.dk (i dag SDK Shipping), hvor han arbejder i dag på freelance basis. I begyndelsen var det Franck og Tobiesen, der som agenter for rederiet Baltic Lines samarbejdede med BioMar, Rygaard og Grenaa Havn om fragten fra Brande via Grenaa til Turku. Med salget af Franck og Tobiesen er samarbejdet naturligvis overgået til SDK Shipping.


Troværdighed og service i alle transportled

Spørger man de tre særdeles garvede herrer, hvad der har gjort deres mangeårige transportsamarbejde til en succes, hersker der ingen tvivl: Alle tre peger på, at leveringssikkerheden over for kunderne er det vigtigste, og det opnår man kun gennem et troværdigt og tillidsfuldt samarbejde i alle transportled.

”Logistik kan være komplekst, da den involverer mange parter. Pris spiller selvfølgelig en afgørende rolle i beslutningsgrundlaget, men det er ikke kun det, det kommer an på. Det handler også om servicen og faciliteterne. Hvad kan man i en given situation hjælpe hinanden med?”, spørger Søren Kjær retorisk og fortsætter:

”Det gælder om, at man skal kende hinanden, og man skal kunne stole på hinanden 100%. Det er lykkes særdeles godt i samarbejdet her”.

Gert Rygaard påpeger ”At Rygaard jo bor i Grenaa og har base i Grenaa”, og henviser til det som en forklaringsmodel på, hvorfor BioMar har valgt Rygaard som samarbejdspartner. Men den slags ydmyghed, vil hverken Søren fra SDK eller Hans fra BioMar tage sig til takke med.

De forklarer i stedet, at det er Rygaards professionalisme og punktlighed, der gør vognmandsfirmaet til en god samarbejdspartner:

”Det er som Gert siger. Det giver mening at bruge Rygaard, da de har base i Grenaa. Rygaard har last ud fra Grenaa til hele Jylland, og har dermed mulighed for at transportere BioMars fiskefoder med som returlast til Grenaa. Det giver mening i logistikken. Men det er jo ikke det hele. Det er også særdeles vigtigt, at de chauffører Rygaard har ansat er ”selvkørende”, således at forstå, at de både har indgående kendskab til procedurerne hos BioMar i Brande og hos SDK Shipping i Grenaa. Når Rygaards biler kommer, så kommer de altid til tiden. Det er chauffører, der ved, hvad de har med at gøre, og de løser opgaverne selvstændigt. Det er meget vigtigt, at man har nogle partnere man kan regne med. Og det mener jeg i grunden kendetegner både BioMar, Rygaard og SDK, at man kender hinanden særdeles godt”, fastslår Søren, hvilket Hans fra BioMar er helt enig i:

”Vi ved, at når der bliver booket til Rygaard, så får vi de biler, vi skal bruge. Vi producerer store mængder til Finland og nede hos os i Brande, bliver der ikke taget hensyn til om man producerer foder i løbet af natten, eller om man producerer det hen over weekenden. Vores lagerkapacitet gør, at vi ikke har plads til at have en weekendproduktion stående, den skal løbende ud. Med Rygaard så kommer der tit lastbiler og læsser hver weekend. Det er de samme chauffører, der kommer gang på gang. Det er sjældent, at der er udskiftning. Så når chaufførerne kommer, så kender de jo det hele, de ved hvor varen står og nogle gange læsser de selv bilen”.

Med samarbejde kommer man længst

Grenaa Havns geografiske beliggenhed er fordelagtig, hvad angår BioMars transport fra fabrik til havn, og i særdeleshed hvad angår Baltic Lines skemalagte trafik. Men Hans fra BioMar slår fast, at Grenaa Havn også er en vigtig del af transportleddet på grund af sin service og fleksibilitet:

”Når vi har behov for hjælp og lagerplads, så er der en løsning her og nu”, gestikulerer Hans med et hurtigt knips og fortsætter: ”Det er utroligt vigtigt, og noget vi virkelig sætter pris på. Vi har aldrig oplevet, at der ikke er plads her i Grenaa. Vi har aldrig oplevet, at der er noget, der ikke kan lade sig gøre. Det er tilpasning hele vejen rundt partnerne i mellem, der udgør et godt samarbejde, og at man kan stole på hinanden”, konstaterer Hans, hvorefter Søren bekræfter og afrunder med at sætte ord på samarbejdets fremtidige potentialer:

”Samarbejdets vej er den måde man kommer længst med her i tilværelsen. Og det er jo det vi har gjort her. Lige nu sidder vi og snakker om BioMar og Baltic Line, men der er potentiale til, at vi kan skabe noget mere, hvis det gode samarbejde fortsætter. Vi sidder her ikke kun for Finland”.