Stærkt samarbejde

NÅR YDELSESPAKKEN GÅR OP I EN HØJERE ENHED

Den centrale placering i Nordeuropa, optimale besejlingsforhold og vanddybde, muligheden for heavy lift og opmagasinering var alle afgørende grunde til, at Tschudi Logistics valgte Grenaa Havn og Østship ApS som samarbejdspartnere på dette projekt:

En større projektlast bestående af projektgods og kolli i forskellige størrelser, som blev håndteret og opmagasineret i Grenaa for endelig afskibning til Indien.

I løbet af februar ankom coasteren MV Rimini fra Norrköbing i Sverige til havnen i Grenaa, over tre sejladser, for at losse projektgods. Tre uger senere lastede heavy lift skibet MV Tasmanic Winter den samlede projektlast i Grenaa Havn for herefter at begynde den lange rejse mod Kandla i Indien. Det var der som sådan ikke noget usædvanligt i. Det bemærkelsesværdige var omfanget af skibets last, som bestod af tre 170 tons tunge gasturbiner beregnet til elproduktion og derudover hele 230 kolli blandet gods.

ET PROJEKT MED STORE KRAV

Den internationale transportvirksomhed Tschudi Logistics stod bag det omfattende projekt. Ifølge Thomas Vestergaard, der er CCO i gruppen og ansvarlig for den danske afdeling af virksomheden, var der flere bevæggrunde for, at Grenaa Havn var den helt rette samarbejdspartner.

”Vi har over flere omgange samarbejdet med Grenaa Havn. Havnen har en ideel placering centralt i Nordeuropa, og så er den nemt tilgængelig – også for de store skibe. Til dette projekt havde vi brug for en havn med dybvandskapacitet samt mulighed for opmagasinering, heavy lift og kompetent projektstevedoring. Grenaa har det hele og var derfor et oplagt valg”.

Der var kommerciel interesse i at afskibe godset fra Sverige til Danmark i tre mindre afskibninger. Her fungerede Grenaa Havn som en ideel hub-havn forud for den endelige afskibning til Indien – både i forhold til placeringen og faciliteterne.

I perioden frem til den endelige afskibning blev godset sikkert opmagasineret inden for havnens sikrede område, beliggende tæt ved kaj for en efterfølgende let tilgængelig lasteproces.

STÆRKT SAMARBEJDE PÅ TVÆRS AF VIRKSOMHEDER OG LANDE

Stevedore- og agentarbejdet blev under projektet varetaget af Østship ApS, der med sit kontor på Grenaa Havn har et indgående kendskab til arbejdsgangen og faciliteterne på havnen. Med den mangeårige erfaring på havnen bidrog Østship ApS til en effektiv og strømlinet proces, hvilket er helt essentielt i et komplekst projekt som dette.

Det effektive interne samarbejde på tværs af landene blev også efterfølgende fremhævet hos Tschudi Logistics som værende en af grundene til projektets succes.

”En af vores udprægede styrker er vores evne til at arbejde tæt sammen på tværs af vores kontorer. I dette tilfælde har både vores danske og svenske teams været på banen, og på den måde kunne vi gøre brug af vores lokale kendskab i begge lande,” siger Thomas Vestergaard, CCO hos Tschudi Logistics.

BLANDT DE STØRSTE LØFTEKAPACITETER I DANMARK

Losningen af projektgodset, inklusiv de tre gasturbiner på hver 170 tons, forløb sikkert og effektivt. Grenaa Havn stod til rådighed med to store havnemobilkraner og meget erfarne kranførere til at løse opgaven. Der var specifikt til denne projektopgave lejet et spreader-åg, der efter tilkobling giver mobilkranerne en afgørende løftekapacitet på op til 195 tons. Dette er blandt de største kapaciteter for havnemobilkraner i Danmark.

At Grenaa Havn gør brug af særligt udstyr til specifikke projekter understreger Grenaa Havns værdisæt om at være en fleksibel havn, der strækker sig langt for at tilbyde kunden den bedste løsning.

”Vores oplevelse er, at samarbejdet mellem virksomhederne gik op i en højere enhed – med stor support fra vores dygtige kranførere. Det er vores force at lytte til kundernes behov og krav med henblik på at skræddersy den rigtige løsning og tilbyde en stor fleksibilitet”, siger CCO Theis Gisselbæk, Grenaa Havn A/S.

Heavy lift skibet MV Tasmanic Winter skulle med sin imponerende længde på ca. 167 meter og bredde på knap 24 meter fragte godset videre mod Indien. Med en samlet løftekapacitet på op til 800 tons blev skibets egne kraner anvendt til at laste de tunge gasturbiner.

Grenaa Havn stillede mobilkraner til rådighed for effektiv lastning af det øvrige projektgods. På kun 3,5 arbejdsdage var skibet lastet og satte herefter kurs mod Indien.

 

Læs mere om vores kernesegment projektlaster her

Se flere detaljer om vores materiel her.